Zahtevi Udruženja

Žrtve saobraćaja / Zahtevi Udruženja

Очекујемо да ће Влада Републике Србије након отворене и аргументоване размене мишљења подржати коначну верзију предлога измена и ХИТНО их упутити Народној скупштини Републике Србије на усвајање.

У Кривичном законику Републике Србије предлажу се следеће измене у смислу пооштравања казни:

  1. У члану 297, ст. 2, уместо од 2 до 12 година затворске казне, ако је наступила смрт једног или више лица, предлаже се строжија казна затвора од 5 до 15 година, као за убиство.
  2. Казна за агресивну вожњу са смртним исходом на пешачком прелазу – 30 година затвора без могућности помиловања.
  3. Казна за агресивну вожњу са смртним исходом – 15 до 30 година затвора.
  4. Уводи се казна: трајна забрана управљања моторним возилом.
  5. Казна коју изриче основни суд у висини од 1 до 8 година се брише и нова предвиђена казна је од 5 до 15 година затвора.
  6. Сви починиоци тешког кривичног дела у јавном саобраћају са смртним исходом морају суђења чекати у притвору, време проведено у притвору се не рачуна у време извршавања казне, па у складу са тим треба променити члан 215 Законика о кривичном поступку.

У Закону о безбедности саобраћаја на путевима (ЗОБС) предлаже се измена чланова 43 и 44 на следећи начин:

  1. Опште ограничење у насељеним местима на критичним тачкама, пешачким прелазима и критичним деоницама обавезно мора бити 30 км/h, уместо досадашњих 50 км/h. Сва та безбедоносно ризична места морају бити обележена знаком упозорења “Црна тачка” или пешачки прелаз.
  2. На пешачким прелазима, где је настрадао макар један пешак или за коју је поднето више од три захтева грађана да се ради о критичном месту, одговарајућим чланом закона обавезати постављање тзв. лежећег полицајца и посебног осветљења изнад тако обележеног пешачког прелаза.
  3. Уводи се законска обавеза за пешаке и за бициклисте: приликом кретања коловозном траком у условима када нема тротоара за пешаке и за бициклисте или таква слично намењена површина, пешак и бициклиста су у обавези да носе флуоресцентни прслук или флуоресцентне траке. Исто важи и у условима ноћног кретања са смањеном уличном расветом или без јавне расвете, као и приликом смањене видљивости услед временских услова (магла, киша, снег, поледица), како у насељеном месту, тако и ван њега.
  4. Опште ограничење на критичним деоницама ауто-путева, обележених видним знаком упозорења “Црна тачка”, било би 100 км/h уместо досадашњих 130 км/h.
  5. Предлаже се измена и члана 330, ст. 1 ЗОБС-а, у смислу да ће возачи бити кажњавани за наведене прекршаје у том члану и затворском и новчаном казном, а не као до сада, или затворском или новчаном казном.